Page 38 - okul öncesi eğitim programı
P. 38

Öğretmen gerekli zaman ve durumlarda seçilen temalara uygun olarak bir süreliğine yeni merkezler
                  de oluşturabilir. Örneğin, belirli gün ve haftalardan Kızılay haftasına girildiyse, Kızılay etkinliklerini
                  çağrıştıran materyalleri barındıran bir merkez oluşturulabilir veya sınıfta kardeşi olan bir çocuk
                  varsa bebekler ve gereksinimlerinin yer aldığı bir merkez hazırlanabilir. Bunun yanı sıra çocukların
                  banka, postane, restoran, sağlık kurumları, alışveriş mağazaları vb. yerlerde yaşam becerilerini
                  bağımsızca geliştirip uygulayabilecekleri farklı merkezler de hazırlanabilir. Geçici bir süre için
                  oluşturulan bu merkezler çocukların ilgisine göre iki veya üç gün, bazen de bir hafta boyunca sınıfta
                  yer alabilir.


                  Öğretmen, öğrenme merkezlerini çocuklar sınıfa gelmeden önce hazırlar. Güne başlama zamanı
                  sonunda tercih ettikleri merkezlerde oynamaları için çocuklara rehberlik eder. Öğrenme merkezini
                  seçen çocuk ilgi ve isteği doğrultusunda etkinliğini sürdürür, çalışmasını bitirdiğinde bir merkezden
                  diğerine geçebilir. Öğretmen, çocuklar merkezdeyken kendisi de sürece katılarak gözlem yapar;
                  çocukları ve eğitim planını değerlendirebilmek için çocukların bireysel özelliklerini, çoğunlukla
                  hangi merkezleri ve hangi arkadaşlarıyla oynamayı tercih ettiklerini not defterine kayıt eder.
                  Çocukların çeşitli deneyimler yaşayıp farklı kazanımlara ulaşabilmesi için onları diğer günlerde
                  değişik merkezlere yönlendirmeye özen gösterir. Bunun yanı sıra merkezlerde farklı arkadaşlarıyla
                  da oynamalarına dikkat eder.
                    Aşağıda farklı büyüklüklerdeki eğitim ortamlarında öğrenme merkezlerinin yerleşimi
                  verilmiştir:
                  1. İdeal bir okul öncesi eğitimi sınıfı









































                              1. Blok Merkezi             4. Kitap Merkezi             7. Müzik Merkezi
                              2. Dramatik Oyun Merkezi    5. Fen Merkezi               8. Giriş ve Bekleme Alanı
                              3. Sanat Merkezi            6. Kum ve Su Masası
                  Yukarıda yer alan çizim birçok merkezin yerleştirilebileceği bir okul öncesi eğitimi ortamını
                  yansıtmaktadır. Mekânın daha küçük olduğu sınıflarda bütün öğrenme merkezlerine yer
                  verilmeyebilir. Böyle bir durumda var olan öğrenme merkezleri birden fazla amaç için kullanılabilir.
                  Örneğin, sanat merkezi aynı zamanda fen merkezi olarak, dramatik oyun merkezi ise aynı zamanda
                  blok merkezi olarak kullanılabilir.



                       38
   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43